YSE: Driekwart van studenten wil traineeship volgen

01 april 2015 Consultancy.nl

Twee jaar lang betaald jezelf ontwikkelen, je kansen verbeteren op de arbeidsmarkt en de mogelijkheid om kennis te maken met verschillende bedrijven. Traineeships zijn in trek – 75% van de studenten wil een traineeship gaan volgen, blijkt uit onderzoek van talentontwikkelingsorganisatie YSE.

De afgelopen maanden deed YSE onderzoek onder 300 HBO/WO studenten en werkzoekenden naar hoe hun ideale traineeship eruitziet. Uit het onderzoek komt naar voren dat maar liefst 75% voor een traineeship zou kiezen. Meer dan 90% van de respondenten geeft aan dat bij de keuze voor een traineeship de inhoud van de opdrachten, training & opleiding en de positie op de arbeidsmarkt na het traineeship de belangrijkste overwegingen zijn. Andere factoren die hoog scoren zijn de opdrachtbegeleiding en mate van verantwoordelijkheid en zelfstandigheid.

Overwegingen voor deelname traineeship

De onderzoekers ondervroegen de respondenten naar hun voorkeuren ten aanzien van incompany versus intercompany traineeships. Bij de eerste blijven professionals werken en binnen één bedrijf, bij de laatstgenoemde variant vervullen professionals projecten bij verschillende werkgevers. Zes van de tien studenten kiest voor een intercompany traineeship. De overige 40% geeft de voorkeur aan een incompany traineeship.

In - of Intercompany

Bij beide vormen is het toekomstperspectief op een sterkere arbeidspositie na afloop van de traineeship het belangrijkste met percentages rond de 80%. De respondenten die voorkeur hebben voor een Incompany programma geven aan hun positie te willen versterken binnen de organisatie. Respondenten met voorkeur voor Intercompany willen hun traineeship gebruiken om een duidelijker beeld te krijgen van wat ze willen.

Doorgroeimogelijkheden

Ideale traineeship?
Voor de ‘ideale traineeship’ hebben young professionals een aantal duidelijke voorkeuren. Zo duurt het programma bij voorkeur twee jaar. Bijna de helft van de respondenten reist het liefst met het openbaar vervoer, terwijl 21% het liefst in een leaseauto rijdt. Van de respondenten wil ook een grote meerderheid (85%) zelf invloed hebben op het trainingsprogramma.

Arbeidsvoorwaarden

Door de sterke stijging in de populariteit neemt het aanbod van traineeships ook toe, met als gevolg dat de markt divers, en gefragmenteerd is. “De inrichting loopt uiteen van het aanbieden van enkel variërende opdrachten tot een volledig ontwikkelingsprogramma met persoonlijke coaching, intervisie en diverse trainingen”, aldus Simon Klop, talentmanager bij YSE. Ook waarschuwt hij young professionals om goed te kijken naar de kwaliteit van traineeships: “sommige organisaties vermarkten het aanbieden van een aantal trainingen als een traineeship.”

Voordeel voor werkgevers
Op basis van de onderzoeksresultaten van YSE – hoe het ideale traineeship er voor studenten uit zou moeten zien – kunnen werkgevers hun traineeships aantrekkelijker inrichten. Op deze manier kunnen zij in de loerende war on talent zichzelf beter positioneren om talent aan zich te binden. Klop laat weten in een vervolgonderzoek op zoek te gaan naar manieren voor werkgevers om het talent van huidige young professionals te kunnen behouden.

Nieuws