PwC start competitie voor social enterprise start-ups

03 maart 2015 Consultancy.nl

Na het succes van vorig jaar, is PwC onlangs de tweede editie van haar landelijke challenge voor startende social enterprises gestart: het Social Impact Lab. Het initiatief heeft als doel het versterken van sociaal ondernemerschap in Nederland en helpt start-ups met een maatschappelijk doel met het maken van de volgende stap en het vergroten van hun maatschappelijke impact.

Bedrijven die alleen gericht zijn op winstmaximalisatie hebben vandaag de dag geen bestaansrecht meer. Het zijn anno 2015 daarentegen juist de ‘social enterprises – met hun focus op het combineren van maatschappelijke en financiële waarde door thema’s als maatschappelijke innovatie, co-creatie, en duurzaamheid – die de toekomst hebben.

Social Impact Lab
PwC erkent het belang van social enterprises en lanceerde vorig jaar de eerste editie van het Social Impact Lab, een landelijk openbare competitie voor startende social enterprises in Nederland. Om het sociaal ondernemerschap in Nederland te versterken, helpt het kantoor start-ups met een maatschappelijk doel met het maken van de volgende stap en het vergroten van hun maatschappelijke impact. De meest veelbelovende start-ups biedt PwC een intensief begeleidingstraject. Bovendien mogen deze start-ups gebruik maken van de kantoorfaciliteiten binnen PwC en komen zij in aanmerking voor financiering tot €50.000. Tot 10 april aanstaande kunnen startende ondernemingen die primair een sociaal of maatschappelijk doel nastreven, zich aanmelden voor de huidige editie: ‘Social Impact Lab 2015’.

Social Impact Lab 2015

Het accountants- en advieskantoor licht het concept van sociaal ondernemerschap toe en legt uit welke bedrijven in aanmerking komen voor deelname aan het Social Impact Lab: “Social enterprises zijn in allerlei sectoren actief en creëren aan de hand van een duurzaam commercieel bedrijfsmodel grote maatschappelijke waarde voor mens en milieu. Zij vertegenwoordigen een  breed spectrum van bedrijvigheid, van een kleine ICT-dienstverlener die werk biedt aan mensen met autisme tot een internationaal opererende chocoladeproducent die cacaoboeren in West-Afrika een eerlijke prijs betaalt”, aldus PwC.

Selectie en beoordelingsproces
Deelnemende start-ups aan de challenge worden beoordeeld op innovatiekracht, haalbaarheid, maatschappelijke impact, en duurzaamheid. De meest veelbelovende start-ups worden na een eerste selectie uitgenodigd om hun business plan op te sturen. Uit de business plannen worden de finalisten gekozen die op 5 juni hun idee mogen pitchen voor een vakjury onder voorzitterschap van Ad van Gils, lid van de Raad van Bestuur van PwC. Vorig jaar werden uit de meer dan 50 aanmeldingen, drie winnaars gekozen: Amplino, OOPOEH en CTalents. Zij worden door een team van PwC begeleid.

“PwC wil kennis en kunde inzetten om sociaal ondernemerschap in Nederland op de kaart te zetten. Dat doet het kantoor door social enterprises te begeleiden, masterclasses te organiseren voor social enterprises en onderzoek te doen naar de financieringsmogelijkheden. PwC is daarnaast een van de founding partners van Social Enterprise Nederland, een platform dat social enterprises verenigt en hun belangen behartigt”, besluit het Big Four kantoor.

Nieuws

Meer nieuws over