Bureaus en consultancy recruiters werven via Twitter

02 maart 2015 Consultancy.nl

Afgelopen dinsdag namen verscheidene adviesbureaus en recruiters deel aan de eerste editie van de Banendag van Twitter. Onder #JouwBaan konden bureaus hun openstaande vacatures onder de aandacht brengen en konden werkzoekenden zichzelf aanprijzen. Diverse adviesbureaus deden volop mee aan de Twitter actie, recruitmentbureau SENSE Recruitment lanceerde zelfs een speciale campagne voor consultants.

De populariteit van social media is de afgelopen jaren fors gestegen, inmiddels heeft bijna de helft van de bevolking zowel een Facebook als LinkedIn profiel. Dat social media kunnen bijdragen aan employer branding en recruitment doelstellingen van organisaties is al langer bekend, maar de Banendag van Twitter is nog splinternieuw. Afgelopen dinsdag 24 februari vond de eerste editie van het evenement plaats, waarbij openstaande vacatures en werkzoekenden in het zonnetje worden gezet door middel van de hashtag #JouwBaan. Het evenement werd in een aantal Europese landen – waaronder ook Engeland, Frankrijk en Duitsland – georganiseerd om werkgevers en werkzoekenden op een informele manier voor het eerst met elkaar kennis te laten maken.

24 februari - Banendag op Twitter

Deelnemende adviesbureaus
Honderden werkgevers in Nederland deden mee aan de speciale dag op Twitter, en zo ook een aantal adviesbureaus. Een rondgang van Consultancy.nl laat zien dat diverse bureaus en recruiters de hashtag #JouwBaan gebruikten afgelopen dinsdag om hun vacatures onder de aandacht te brengen en in contact te komen met werkzoekenden. Onder de deelnemers zaten grote internationale bureaus als Deloitte, Capgemini, PwC, EY, BDO en Accenture, maar ook Nederlandse spelers als Conclusion, First Consulting en YSE namen deel.

PwC en Deloitte tijdens #Jouwbaan

Activiteit op de betreffende Twitter pagina’s varieerde van een of enkele berichten tot een heuse vraag en antwoord sessie. De Werkenbij account van Capgemini zag de meeste activiteit met gerichte vragen over vacatures door werkzoekenden, filmpjes en verhalen over het werken bij de IT-consultancy en foto’s. Ook Deloitte plaatste een grote verscheidenheid aan filmpjes, foto’s en verhalen naast het uitlichten van de openstaande vacatures. Accenture plaatste voornamelijk links naar de 220 openstaande vacatures op de Jobspagina van hun Twitter. EY retweette voornamelijk berichten van twitterende medewerkers, die op zoek waren naar nieuwe collega’s. BDO plaatste per regio met openstaande vacatures een kort bericht, en ook Conclusion, First Consulting, PwC en YSE plaatsten een aantal berichten die werkzoekenden en studenten opriepen om hun vacatures te bekijken.

Capgemini en Accenture tijdens #Jouwbaan

Recruiter campagne
Ook wervingsbureaus die zich richten op de consultancymarkt, zoals SENSE Recruitment en het onlangs opgerichte Hermes | Recruitment namen deel. SENSE Recruitment, een bureau dat consultants werft voor met name operationele vakgebieden, lanceerde zelfs een hele campagne die dag. De campagne bevatte 6 korte Vine-video’s waarin kijkers werden aangesproken op hun procesmanagement kwaliteiten en drive om carrière te maken. Zo laat een van de video’s een onopgeloste Rubik’s kubus zien die wordt opgepakt plotseling helemaal in stukjes uit elkaar ligt weer wordt opgetild en dan opgelost in elkaar zit. Een verwijzing naar het analytisch en probleemoplossend vermogen dat consultants nodig hebben in hun dagelijks werk.

“In de huidige recruitment markt hebben wij als agency steeds meer behoefte aan branding en alternatieve marketing”, zegt Samir Ben Slimane van SENSE. “We merken dat het effect van traditionele online marketing afneemt en dat de inzet van slimme content marketing ons steeds meer vruchten gaat afwerpen.” Aan het einde van de rit heeft de actie ook wat opgeleverd, bevestigt Ben Slimane tegeonver Consultancy.nl, “57 sollicitaties, waarvan 47 open en 10 op openstaande vacatures.”

Nieuws

Meer nieuws over