Magnus: De zakelijke toepassingen van wearables

26 februari 2015 Consultancy.nl

Tegenwoordig zien we steeds vaker intelligente wearables om ons heen, zoals de Google Glass en SmartWatches. Wearables verschaffen de consument continu inzicht over zijn sportprestaties, slaappatroon, eetgedrag of updates op social media. Het zogenoemde lifelogging. Naast horloges en armbanden zijn er inmiddels ook handschoenen die de gamebeleving moeten vergroten en zelfs schoenen voorzien van Bluetooth-speakers en navigatie. Bedrijven buitelen over elkaar heen om wearables smart te maken en zo het aandeel te vergroten op deze opkomende markt.

Hoewel deze markt gevoelsmatig een combinatie van scepticisme en hype lijkt te zijn, voorspelt BI Intelligence de komende jaren een groei van 12 miljard dollar. Alain Streppel, analytics expert bij technologiebureau Magnus, vertelt over de zakelijke toepassingen van wearables en kijkt hij hoe SAP op dit moment al gebruikt maakt van deze toepassingen.

Smartwatch

Hoe wearable is het bedrijfsleven?
Binnen het bedrijfsleven wordt er ook meer en meer gebruik gemaakt van wearables. Ze kunnen een grote bijdrage leveren aan de productiviteit van werknemers in uiteenlopende industrieën, van gezondheidszorg tot zware industrie en retail. SAP is dan ook druk bezig met het verkennen en ontwikkelen van de mogelijkheden om wearables in te zetten in verschillende industrieën. Neem bijvoorbeeld het monitoren en opslaan van gegevens over het machinepark van een organisatie in een database. De statusinformatie wordt weergegeven op dashboards en door middel van data mining en predictive analysis kunnen analyses gemaakt worden. Op basis van die informatie worden prognoses gedaan wanneer er storingen lijken te gaan optreden. Een monteur vraagt deze informatie op door zijn SmartGlass te synchroniseren met de database. Met behulp van augmented reality worden vervolgens routes over de werkplaats voorgesteld, werkinstructies over reparaties gegeven en risicovolle situaties aangeduid. De monteur heeft beide handen vrij waardoor het werk efficiënter en veiliger uitgevoerd kan worden.

Wearable data in de cloud
Naast het verhogen van de productiviteit zorgen wearables voor een enorme toename aan data en daarmee meer inzichten. Het wordt namelijk pas echt interessant zodra wearables worden uitgelezen en de data wordt gekoppeld aan real-time in memory systemen. Denk hierbij aan crowd control op drukke plekken, monitoren van patiënten in ziekenhuizen, gezonde leefstijl van werknemers belonen, looproutes analyseren van klanten en zelfs het kunnen anticiperen op de tactiek van tegenstanders in een wedstrijd met behulp van analytics. Leuke tip hierbij is de film Moneyball. Hierin wordt het verhaal verteld van een baseball coach die in 2001 op basis van computer-analyses een team samenstelt dat ondanks een minimaal budget optimaal rendeert en grote successen beleeft. Destijds trendsettend, inmiddels is dit de standaard en is er nóg meer nodig om “competitive advantage” te behalen met het gebruik van data.

Google Glass

SAP in de wolken van de cloud
Ook SAP zet in op real-time in memory met hun veelbelovende SAP HANA platform en wearables. Op de TechEd toonde Steve Lucas (President Platform Solutions bij SAP) bijvoorbeeld hoe je een Samsung Gear S horloge kunt koppelen aan een CRM systeem draaiend op SAP HANA.

Daarnaast biedt SAP al enkele front-end tools die gebruik maken van een HANA database. Predictive Analytics, een add-on van SAP Lumira, biedt de mogelijkheid om krachtige voorspellende algoritmes toe te passen op een dataset zonder inhoudelijke kennis te hebben over de onderliggende concepten van data modellering. Daarnaast heeft Predictive Analytics ook functionaliteiten die gebruikt worden bij de traditionele datamining en modellering toolsets, waarmee alle facetten van het CRISP-DM proces doorlopen kunnen worden. SAP Design Studio maakt het mogelijk big data vanuit HANA te visualiseren en presenteren door middel van applicaties en dashboards, eventueel rechtstreeks op mobiel of tablet.

SAP Kantoor

De combinatie van wearables en deze tooling maakt dat organisaties business intelligence naar een hoger niveau kunnen tillen. Waar business intelligence ‘het gebeurde’ analyseert op basis van historische data, gebruikt Predictive Analytics deze data om te beschrijven hoe de toekomst er uit komt te zien (binnen de grenzen van de standaardafwijkingen). Iets wat binnen financial reporting al jaren wordt toegepast. Echter zal het door de toename van wearable data niet alleen mogelijk zijn om een inschatting te maken wat er gaat gebeuren, maar ook wat de beste manier is om daar te komen aan de hand van juiste parameters. Door middel van een algoritmisch model en wearable data kunnen deze parameters helpen het customized model zo dicht mogelijk bij het ideale model te brengen. Dit biedt bedrijven de kans tot nieuwe inzichten te komen over het behalen van strategisch voordeel ten opzichte van de concurrentie.

Big data en meer inzicht, de toekomst voor de Analytics suite van SAP. De kennis en techniek zijn op dit moment al beschikbaar en de roadmap van SAP op dit gebied klinkt zeker veelbelovend. Echter liggen er nog obstakels op de weg die de inzet van wearables en een overstap naar de cloud nog in de weg staan.

De toekomst van wearables, een voorspelling
Hardware, software en cloud oplossingen zorgen ervoor dat wearables meer geïntegreerd raken in het dagelijks leven ten opzichte van conventionele apparaten. Met wearables kunnen gegevens niet alleen worden verzameld en weergegeven, maar ook kan de arbeidsintensiteit worden teruggebracht. Dit geeft organisaties de kans werknemers efficiënter in te zetten en processen te optimaliseren.

Magnus banner

Deze oplossingen zijn echter context specifiek en bedrijven zullen nog niet massaal hun werknemers gaan voorzien van allerlei soorten gadgets. Daarnaast moeten bekende barrières overwonnen worden met betrekking tot veiligheid, privacy en ethiek in het beheer van persoonlijke data. Pas als de ‘wearable trend’ meer is dan alleen de registratie van standaard gegevens en combinaties van metingen met een enkel apparaat beschikbaar zijn, wordt het aantrekkelijker voor de zakelijke markt om in te zetten op wearables. Pas dan kan ook de volledige potentie van big data benut worden. De groei van de markt en de ontwikkelingen zullen de komende jaren uitwijzen wat voor rol wearables binnen het zakelijke landschap gaan spelen. Maar zeker is dat we geen algoritmisch model nodig hebben voor het beantwoorden van de vraag of we hier de komende jaren steeds meer mee te maken gaan krijgen!

Alain Streppel is Junior Analytics Consultant bij technologiespecialist Magnus. 

Nieuws