Strategy Academy Juni 2010

Event informatie

Bedrijf: Bain & Company

Datum: 04 juni 2010

Inschrijven voor: 14 mei 2010

Type event: Inhousedag

Doelgroep: Onbekend

Bedrijf: Bain & Company

Dit event heeft reeds plaatsgevonden

De Bain Strategy Academy geeft je in één dag een introductie in strategy consultancy; je leert hoe Bain bedrijven helpt duurzaam beter te presteren. De dag wordt begeleid door Chris Zook, wereldwijd hoofd van Bains strategy practice en schrijver van de Harvard best-seller "Profit from the core".

Programma

Het programma bestaat uit een combinatie van inhoudelijke en interactieve onderdelen:

  • Wie is Bain en wat is strategie?
  • "Profit from the core": hoe maken bedrijven duurzaam winst?
  • Een interactieve crash-course presentatievaardigheden
  • Een real-life case over een sterk groeiend retail merk
  • Afsluitende borrel

Aanmelden

Als je geïnteresseerd bent in strategie consulting, goede studieresultaten hebt behaald en extra-curriculaire activiteiten onderneemt, schrijf je dan in voor de Bain Strategy Academy op 4 juni!

Ben je geintereseerd, meld je dan nu aan op de website van Bain & Company.

Testimonial


Ervaring Anne Willem de Vries
Na een korte introductie over Bain vertelde Chris Zook, schrijver van gerenommeerde business boeken en partner bij Bain, hoe bedrijven duurzaam winst kunnen maken door zich op hun kernactiviteiten te focussen. Erg leuk was dat hij zijn visie onderbouwde met voorbeelden uit de praktijk, zoals de groeistrategie en historie van Nike.

Vervolgens kregen wij de kans om zelf een case op te lossen. Door te kijken naar de wensen van de klanten en de kostenstructuur van twee business units van een grote multinational, moesten wij bepalen of deze business units samengevoegd konden worden. Erg leerzaam vond ik ook het onderdeel presentatievaardigheden, vooral toen wij nadien zelf de resultaten van onze case van eerder die middag moesten presenteren.

De presentaties en de case tijdens de BSA zijn leerzaam en geven een goed beeld van wat het werk van een consultant inhoudt. De gesprekken die ik op de BSA gevoerd heb gaven echter de doorslag om bij Bain te solliciteren. Het enthousiasme en de energie van de mensen bij Bain is aanstekelijk en draagt bij aan de unieke sfeer die het werken bij Bain zo leuk maakt.

Stoomcursus Strategy Consultancy bij Bain & Company
Op de 32ste verdieping van de Rembrandttoren, met een ongekend mooi uitzicht over Amsterdam, ging de Strategy Academy van Bain & Company van start. Veel tijd om te genieten van het uitzicht was er niet want er stond een ambitieus programma voor de deelnemers te wachten.

De dag begon met een introductie over Bain & Company, waarin uitgebreid werd stilgestaan bij wat het werk van een consultant precies inhoudt, voor welke partijen Bain werkt en waarom voor Strategy Consultancy bij Bain gekozen wordt. Al snel werd duidelijk wat er op deze dag centraal zou staan. Namelijk datgene wat ook bij een strategy consultant centraal staat: het kraken van een real life case. Alvorens de deelnemers zich konden storten op de case kregen ze eerst een presentatie rondom het bekende boek ‘profit from the core’, van niemand minder dan de best selling auteur en partner bij Bain: Chris Zook. “Hij heeft al veel bereikt in zijn carrière en kan op een afstand naar de dingen kijken. Zijn verhaal en hoe hij zijn verhaal overbracht waren echt heel inspirerend.” Aldus Julian Heere, student International Business aan de Universiteit van Rotterdam. Met een bagage aan nieuwe business kennis en inspiratie gingen de vijf groepen aan de slag. Ieder groepje werd begeleid door een Bain consultant, die hen in de juiste richting stuurde voor het oplossen van de case. Onder grote tijdsdruk en een gezonde dosis aan informatie lukte het ieder groepje om hun presentatie op de gestelde deadline af te hebben.

Het werk van een consultant gaat verder dan het vinden van een oplossing voor een strategisch vraagstuk. De oplossing moet ook overtuigend gepresenteerd kunnen worden aan de klant. Het was dus tijd voor een presentatie ‘impactful presenteren’ door Jeroen Hegge (manager bij Bain). Jeroen begon zijn eigen presentatie ontspannen met: “Ik hoop dat ik ook impactful presenteer hoe je impactful moet presenteren.” Na een aantal tips zoals ‘balance your stand’ (ga altijd rechts van je powerpoint staan want mensen lezen van links naar rechts) was het de beurt aan de deelnemers. Twee groepjes hebben gepresenteerd aan het Management Board, dat hen met kritische vragen het vuur aan de schenen legde. Als je nagaat dat aan de werkelijke case door meerdere consultants een aantal weken is gewerkt en de deelnemers het vandaag moesten doen met minder dan drie uur, “dan heeft iedereen het echt uitstekend gedaan.” Aldus Geert van Engelen (partner bij Bain).

Ieder groepje werd begeleid door een consultant van Bain en ook de dag zelf werd georganiseerd door verschillende consultants. Hierdoor was er ruimschoots de gelegenheid om medewerkers te leren kennen en om inhoudelijke vragen over het vak te stellen. Daarnaast was ook een groot deel van het kantoor aanwezig bij de afsluitende borrel waar de studenten onder het genot van een hapje en een drankje de sfeer bij Bain konden proeven. "Vooral de mensen en het enthousiasme voor hun werk spat er echt vanaf, " vertelde Wouter Langedijk, Bedrijfskunde Rotterdam. Ay May Ho, studente Econometrie, over waarom ze eventueel bij Bain zou willen solliciteren: "Het gestructureerd oplossen van problemen en leren om goed te kunnen presenteren is een reden voor mij om voor strategy consultancy te kiezen."

Een combinatie van de inspirerende training van Chris Zook, veel interactie met de medewerkers van Bain en het oplossen van de case in een open en ongedwongen sfeer, geven je als student de ideale mogelijkheid te kijken of het beroep van strategy consultant bij je past en of Bain eventueel jouw toekomstige werkgever wordt.

Event informatie

Bedrijf: Bain & Company

Datum: 04 juni 2010

Inschrijven voor: 14 mei 2010

Type event: Inhousedag

Doelgroep: Onbekend

Events