Congres Non-Profit Anno 2014 - 20 mei

Event informatie

Bedrijf: BDO

Datum: 20 mei 2014

Inschrijven voor: 19 mei 2014

Type event: Seminar

Doelgroep: Professionals

Bedrijf: BDO

Dit event heeft reeds plaatsgevonden

Congres Non-Profit Anno 2014

Locatie : Utrecht

De non-profitsector heeft te maken met ontwikkelingen die ver ingrijpen in de strategie van organisaties. De overheid treedt steeds verder terug en dwingt u tot maatschappelijk ondernemerschap. Vanuit de maatschappij neemt de vraag naar informatie en transparantie steeds verder toe. Tegelijkertijd staan uw inkomsten onder druk en heeft de Belastingdienst u steeds meer onder de loep. Hoe blijft u in control bij al deze ontwikkelingen en zorgt u dat uw stakeholders vertrouwen hebben in uw organisatie?

Deze vraag staat centraal tijdens het BDO Congres Non-profit anno 2014 dat op dinsdag 20 mei plaatsvindt. Tijdens een viertal workshops informeren wij u op een pragmatische manier over verschillende cruciale aandachtsgebieden binnen uw organisatie. Wij vergroten uw inzicht in de impact van deze onderwerpen. Bovendien gaat u naar huis met praktische tips en adviezen waarmee u direct voortvarend aan de slag kunt.

Workshops

  • Optimalisatie risk management met soft controls
    De kern van good governance begint bij een risk assessment. Op basis daarvan kunt u een beheersstructuur inrichten waarmee uw organisatie ‘in control’ kan zijn. Daarbij zijn ook factoren als houding en gedrag van groot belang. In deze workshop leggen de BDO Risk Advisory-specialisten een aanpak uit waarmee u structureel ‘in control’ bent en blijft en waarin de menselijke factor is geïntegreerd.

  • Rendementsoptimalisatie aan de hand van de rendementsmonitor
    Veel organisaties ervaren krimp aan de inkomstenkant. Dat dwingt u om intern scherper te sturen op kostenbeheersing en efficiency. Tegelijkertijd moet u zich meer richten op maatschappelijk ondernemerschap. Onze adviseurs weten precies wat van belang is bij rendementsoptimalisatie in de non-profitsector. Zij laten u graag zien hoe u meer bedrijfseconomisch kunt denken en werken.

  • De Raad van Toezicht en de controlerend accountant
    John van der Starre bracht recent het boek 'Drama in de Boardroom' uit over het tekortschieten van de Nederlandse toezichthouder. Hij neemt u mee in voorbeelden van falend toezicht en geeft meteen adviezen om dit te voorkomen. Een van de adviezen is de inzet van de controlerend accountant als ‘ogen en oren in het veld’ mede namens de toezichthouder. Een controlerend accountant van BDO licht dit toe aan de hand van praktijkvoorbeelden.

  • Subsidiekansen en –bedreigingen
    Subsidies zijn voor de non-profitsector een belangrijke inkomstenbron. Maar bent u zich bewust van de kansen en bedreigingen voor uw organisatie? Hoe vindt u uw weg in het woud van fiscale kortingen en bijdragen, subsidies vanuit de EU (cofinanciering), de overheid en fondsen? Welke subsidies zijn op u van toepassing? Aan welke administratieve verplichtingen moet u vervolgens voldoen (compliance)? Denk bijvoorbeeld aan penvoedercontracten, tijdschrijven, afrekeningen, overheadtoerekening en btw. Wij stippen de belangrijkste aandachtspunten aan en geven u praktische tips.

Programma
Er zijn twee workshoprondes. Bij inschrijven kunt u opgeven welke twee workshops u wilt bijwonen.*

12.00 Ontvangst met lunch
13.00 Plenaire sessie met key note spreker Femke Halsema
14.00 Workshop 1
15.00 Pauze
15.30 Workshop 2
16.30 Afsluiting
17.00 Netwerkborrel
18.00 Einde 

*Deelname aan de workshops vindt plaats op volgorde van inschrijving. Mocht de workshop van uw keuze vol zijn, dan kunt u ter plaatse een alternatief kiezen.

Sprekers 
Femke Halsema was lid van de Tweede Kamer en fractievoorzitter voor GroenLinks. Ze werkte bij de Wiardi Beckman Stichting, het wetenschappelijk bureau van de PvdA en bij politiek-cultureel centrum De Balie. In 2010 nam ze afscheid van de politiek. Ze is voorzitter van Stichting Vluchteling, voorzitter van de RvT bij WPG uitgevers en voorzitter van de RvA bij de ASN Bank. 

John van der Starre is registeraccountant en bestuurskundige, Na een carrière in de accountancy (onder meer twaalf jaar als auditpartner bij PwC, managing partner bij AccoN Accountants en lid van de raad van bestuur van AcconAVM) is hij tegenwoordig actief als commissaris en boardconsultant. 

Hezelburcht is een professioneel full-service subsidieadviesbureau die creatieve en innovatieve oplossingen levert. Hezelburcht doet onderzoek naar subsidiemogelijkheden voor projecten en ondersteunt bij het opstellen van subsidieaanvragen en het inrichten van verantwoordingsdossiers

Deelnemen?
Deelname aan het BDO Congres Non-profit anno 2014 is geheel kosteloos. 

Locatie
Media Plaza
Jaarbeurs Utrecht, Entree Oost
Croeselaan 6
3521 CA Utrecht

Media Plaza is zeer goed bereikbaar per trein, bus of tram. Mocht u toch met eigen vervoer komen, dan kunt u het beste betaald parkeren in P1 of P3. Via entree oost bereikt u Media Plaza.

Event informatie

Bedrijf: BDO

Datum: 20 mei 2014

Inschrijven voor: 19 mei 2014

Type event: Seminar

Doelgroep: Professionals

Events