Publieke dienstverlening in recessietijd

Event informatie

Bedrijf: BMC

Datum: 12 maart 2013

Inschrijven voor: 11 maart 2013

Type event: Seminar

Doelgroep: Professionals

Bedrijf: BMC

Dit event heeft reeds plaatsgevonden

Bezuinigen is een belangrijk thema op de gemeentelijke agenda. Hoe kunnen we volwaardige dienstverlening aan burgers blijven leveren met een effectievere/efficiëntere inzet van middelen? Is kostenbesparing mogelijk met een meer flexibel ingerichte organisatie? Kan multi-inzetbaarheid van medewerkers helpen om de bezuinigingsopgave te realiseren? Hoe organiseer je de werkprocessen zo efficiënt mogelijk? Wat handelt het KCC af en wat niet? Welke rol kunnen social media spelen bij het optimaliseren van de dienstverlening en het minimaliseren van de kosten? Dat zijn belangrijke vragen in deze recessietijd. Kostenbesparing vraagt om creativiteit, een andere inzet van medewerkers en een brede scope op de proceshuishouding.

Graag nodigt BMC u en uw collega vakgenoten uit om op dinsdag 12 maart aanstaande over bovenstaande thema’s met ons verder te praten tijdens de bijeenkomst ‘Publieke dienstverlening in recessietijd’, die wij in samenwerking met de gemeente Bronckhorst organiseren.

Programma

12.15 uur
Ontvangst met broodjes

13.00 uur
Welkomstwoord door Henk Aalderink, burgemeester gemeente Bronckhorst

13.10 uur
Toekomstbestendig Bronckhorst
Hoe Bronckhorst de organisatie flexibel maakt
Arne van Hout, gemeentesecretaris gemeente Bronckhorst

13.25 uur
Toekomstbestendig personeelsbeleid
Hoe je met generalistische medewerkers de gemeentelijke dienstverlening kunt optimaliseren
Hettie van den Brink, manager Dienstverlening gemeente Bronckhorst

13.50 uur
Multi-inzetbaarheid: schaap met vijf poten of sturingsinstrument?
Jetta Post, adviseur Publieke Dienstverlening BMC

14.30 uur
Workshopronde 1

15.15 uur
Korte pauze

15.30 uur
Workshopronde 2

16.15 uur
Plenaire afsluiting

16.30 uur
Borrel

Dagvoorzitter
Chantal Voortman, adviseur BMC

Workshops

1. LEAN procesoptimalisatie

Harm Timmerman en Lisette Visscher, adviseurs BMC
Hoe kan LEAN helpen om het werk slim(mer) te organiseren? Wat betekent dit voor de uitdagingen waar gemeenten de komende jaren mee te maken krijgen? Doorlooptijden verkorten, verspilling elimineren, kosten verlagen? LEAN procesoptimalisatie helpt om processen duurzaam efficie
̈nter te organiseren. In deze workshop maakt u kennis met de fundamenten van LEAN en zoeken we gezamenlijk naar quickwins, waarmee u nadien direct aan de slag kunt!

2. Samenwerking KCC/vakspecialisten

Miriam Jansen, beleidsmedewerker Ontwikkeling, gemeente Bronckhorst
Welke klantcontacten handelt het KCC af en wat doen de medewerkers in de backoffice? Wat betekent het voor deze medewerkers om de contacten met de burger los te laten en de KCC-collega’s zo goed mogelijk te faciliteren? Hoe kunnen KCC medewerkers zo veel mogelijk vragen beantwoorden zonder de burger door te sturen naar een vakspecialist? Wat is de meerwaarde voor de burger en wat zijn de valkuilen?

3. Social Media: trend of onmisbaar instrument?

Menno ter Wal, adviseur BMC
Overal om ons heen zien we toepassingen van social media. Maar wat kun je er als gemeente mee? Kosten ze alleen maar extra tijd of leveren ze ook iets op? Wordt de dienstverlening er beter van? Of zijn social media juist geschikt om intern informatie te delen? Deze vragen en nog veel meer komen tijdens de workshop aan de orde. Daarnaast verkennen we de mogelijkheden en onmogelijkheden van social media voor uw gemeente.

4. Rondleiding gemeentehuis Bronckhorst

Hettie van den Brink
Sinds januari 2010 werken de medewerkers van de gemeente Bronckhorst in een nieuw gemeentehuis, waarbij alle klanten worden ontvangen aan één balie. De medewerkers hebben geen vaste werkplek meer. In plaats daarvan werken ze plaatsonafhankelijk. Hettie van den Brink neemt u graag mee en laat zien hoe er gewerkt wordt in dit moderne gemeentehuis.

Aanmelden en meer informatie
Aan het bijwonen van de bijeenkomst zijn geen kosten verbonden. Voor vragen kunt u contact opnemen met Melissa Jansen, afdeling PR & Marketing BMC, via  telefoonnummer (033) 496 52 00. Een week voor aanvang van de bijeenkomst ontvangt u van ons een bevestiging en routebeschrijving per e-mail

 

 

Event informatie

Bedrijf: BMC

Datum: 12 maart 2013

Inschrijven voor: 11 maart 2013

Type event: Seminar

Doelgroep: Professionals

Events